شریعتی در سال ۱۳۱۲ در مزینان سبزوار به دنیا آمد و در سال ۱۳۳۳ دیپلم ادبیات می گیرد .
در سال ۱۳۳۷ از دانشکده ادبیات مشهد با رتبه اول فارغ تحصیل می شود و با پوران شریعت رضوی ازدواج می کند و همچنین کتاب ابوذر غفاری را ترجمه می کند و همچنین تاریخ تکامل فلسفه را نوشته است .
علی در سال ۱۳۳۸ با بورسیه دولتی شاگرد اولی به فرانسه اعزام می شود و در یکی از اصیل ترین محلات پاریس ساکن می شود او می گفت (من می خواهم هم روح و زندگی اجتماع اروپایی را بشناسم )
او در مدرسه الیانس فرانسه آموخت و به ترجمه (نیایش) الکسیس کارل مشغول شد.
البته بیشتر افراد به اشتباه فکر می کنند رشته تحصیلی شریعتی جامعه شناسی است رشته تحصیلی شریعتی تاریخ است ، سپس در دانشگاه سوربن ، در رشته قرون وسطی و تاریخ اسلام ادامه تحصیل می دهد و دکترا می گیرد و کلاس های جامعه شناسی را می گذارند.
آن گاه تلاش می کند تا با مکاتب فکری مختلف آشنا شود و نقدها و نظریه های مربوط به هر کدام را بیاموزد و عمق آنها را دریابد.در سال ۱۳۴۴ به ایران به ایران باز می گردد و در مرز دستگیر می شود.
در سال ۱۳۴۵ استاد تاریخ دانشگاه مشهد می شود در سال ۱۳۴۷ آغاز سخنرانی ها در حسینه ارشاد در سال ۱۳۵۱ حسینه ارشاد بسته و سخنرانی هایش ممنوع میشود بعد از آن ۱۸ ماه در زندان انفرادی زندانی می شود ، خانه نشین می شود و آغاز دوره ای سخت از زندگی در تهران و مشهد آغاز می شود .
بنیانی که او پی افکند ،آنچنان بود که چاپ کتبش ممنوع شد و داشتن آنها مصداق جرم بود تا حدی که دایره شریعت شناسی در ساواک تشکیل شد .
کتاب های علی شهرتی جهانی یافت و اکثر فعالان جهان سوم نوشته های او را ترجمه کرده و در سطح وسیعی منتشر می کنند .
در سال ۱۳۵۶ مهاجرت به اروپا و شهادت ،علی ممنوع الخروج می شود اما خوشبختانه همه او را به نام علی شریعتی می شناسند ولی گذر نامه اش به نام علی مزینانی است .
 ابتدا به بلژیک و از آنجا به انگلیس می رود و به صورت مشکوکی جان می سپارد حکومت ایران تلاش می کند تا او را به ایران منتقل و در حرم امام رضا به خاک بسپارد ،
اما انقلابیون به یاری امام موسی صدر جنازه اش را به سوریه می برند تا در کنار حرم حضرت زینب آرام گیرد و بزرگترین انقلابیون ایران و جهان اسلام بر مزارش حاضر می شوند.
یادش گرامی باد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : شنبه 30 خرداد 1394برچسب:, | 11:36 | نويسنده : Shabgard |