بدزبانى‏
عَنْ أَبِى‏عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ: ِنَّ مِنْ عَلَامَاتِ شِرْكِ الشَّيْطَانِ الَّذِى لَا يُشَكُّ فِيهِ أَنْ يَكُونَ فَحَّاشاً لَا يُبَالِى مَا قَالَ وَ لَا مَا قِيلَ فِيهِ
 امام صادق(ع)فرمود: از نشانه‏ها شركت شيطان كه ترديدى در آن نيست اينستكه فحاش باشد كه باكى از آنچه گويد و از آنچه درباره او گويند نداشته باشد.
اصول كافى جلد 4

 

امتحان و نعمت
قال اميرالمؤ منين عليه السلام :
لا يكمل ايمان المؤ من حتى يعد الرخاء فتنة والبلاء نعمة .
كامل نمى شود ايمان مؤ من تا اينكه وسعت را امتحان ، و بلا را نعمت بداند.
 غررالحكم ، ج 2، ص 849.

 

حماقت
على(عليه السلام) ميفرمود:
اَلْحُمْقُ داءٌ لايُداوى وَمَرَضٌ لايَبْرَءُ.
حماقت دردى است بى درمان و مرضى است خوب نشدنى.
غرر،صفحه 72

 

شهادت طلبى
حضرت اميرالمؤمنين(عليه السلام) در پايان نامه به مالك اشتر نوشت:
وَ أَنْ يَخْتِمَ لِي وَ لَكَ بِالسَّعادَةِ وَالشَّهادَةِ
(و از خدا مى‏خواهم كه پايان عمر من و تو را با سعادت و شهادت پايان دهد.)(121)

 

غضب
قالَ عَلىٌّ عَلَيْهِ السَّلامُ:نَعُوذُ بِاللّهِ مِنْ سَباتِ الْعَقْلِ وَ قُبْحِ الزَّلَلِ.
على عليه السلام فرموده است:پناه ميبرم بخداوند از اينكه شرائطى پيش آيد كه عقل بخواب فرو رود و از راهنمائى و هدايت باز ماند و در نتيجه آدمى به زشت‏ترين لغزشها دچار گردد.
نهج البلاغه فيض،صفحه 705

 

ارزش نیت پاک
امام صادق(ع) درضمن حديثى فرموده است:وَالنِّيَّةُ اَفْضَلُ مِنَ الْعَمَلِ اَلا وَ اِنَّ النِّيَّةَ هُوَ الْعَمَلُ، ثُمَّ تَلاقَوْلَهُ عَزَّوَجَلَّ: (قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلى شاكِلَتِه.) يَعْنى عَلى نِيَّتِه.
ارزش و فضيلت نيت از عمل خود جلوه و ظهور نيت است. خداوند در قرآن فرموده است: هر كس مطابق نيت خود عمل مى‏كند.
(وسائل، جلد 1، صفحه 6)

 

حرص و طمع
عَنْ عَلىٍ عَلَيْهِ السَّلامُ اِنَّهُ قالَ:ييُسْتَدَلُّ عَلى‏ شَرٍّ الرَّجُلِ بِكَثْرَةِ شَرَهِه وَ شِدَّةِ طَمَعِه.
على عليه السلام فرموده است:حرص فراوان و طمع شديد يك انسان را ميتوان دليل بدى او گرفت و به آن استشهاد كرد.
سفينه،طمع،صفحه 93

 

صبر در مصائب
على عليه السلام به فرزندش حضرت مجتبى فرموند:وَ لا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللّهُ حُرّاً.
فرزند عزيز، بنده و برده هيچ كس نباش، خداوند تو را آزاد آفريده است.
(غرر الحكم، صفحه 507)

 

توبيخ و سرزنش‏
عَنِ اَميرَالْمُؤمِنينَ عَلَيْهِ السَّلامُ قالَ:لاتَكُونَنَّ عيّاباً وَ لاتَطْلُبَنَّ لِكُلِّ زَلَّةٍ عِتاباً وَ لِكُلِّ ذَنْبٍ عِقاباً.
على(عليه السلام)فرموده:از مردم عيبجوئى نكنيد و براى هر لغزش،مورد ملامتشان قرار ندهيد و بهر گناهى كيفرشان ننمائيد.
مستدرك 2،صفخه 105

 

تفکر
عَنْ اَبيمُحَمَّدٍ الْعَسْكَرِىِّ (ع)قالَ: لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَالصَّلوةِ وَ اِنَّمَا الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ فى اَمْرِاللّهِ.
امام عسكرى(ع)فرموده است: معيار بندگى و عبادت، بسيارى روزه و نماز يعنى صوم و صلوة مستحب نيست. بلكه عبادت، بسيارى تفكر در آفريده خداوند و تعقل در آيات حكيمانه پروردگار جهان است
بحار 17، صفحه 216

 

تنبلی
قالَ عَلىُّ عَلَيهِ السَّلامُ:التَّوانى مِفْتاحُ الْبُؤْسِ.
علي عليه السلام فرموده: مسامحه و سستي کليد شدائد و مصائب است.
الْمستطرف 2،صفحه 65

 

ثواب دوری از گناه
از امام صادق عليه السلام است كه خداوند بموسى بن عمران فرمود:
يا مُوسى‏ ما تَقَرَّبَ اِلىّ الْمُتَقَرِّ بُونَ بِمِثْلِ الْوَرَعَ عَنْ مَحارِمى‏
هيچ عاملى براى قرب پاكان بخداوند مانند اجتناب از گناه نيست.
كافى جلد 2 صفحه 80

 

اميد به رحمت خدا
على (عليه السلام) درباره اميد برحمتهاى بى حد و حصر الهى به فرزندش فرمود:
وَ ارْجُ اللّهَ رَجاءً اَنَّكَ لَوْاتَيْتَهُ بِسَيِّئات اَهْلِ الْاَرْضِ غَفَرَها لَكَ.
به خداوند آنچنان اميدوار باش كه اگر با گناهان اهل زمين در پيشگاه او حاضر شوى ترا ببخشد.
(مجموعه ورام،ج‏1،ص‏50)

 

تکریم سرمایه دار
قَالَ رَسُولُ‏اللَّه صَلّى اَللّهِ عَلَيْهِ و آلِه: لَعَنَ اللّهُ مَنْ اَكْرَمَ الْغَنىَّ لِغِناهُ.
رسول اكرم فرمود: از رحمت الهى دور باد آن كسى كه سرمايه‏دارى را، بعلت ثروتش تكريم و احترام نمايد.
(لئالى الاخبار صفحه‏128)

 

انسان حریص
قالَ عَلىٌّ عَلَيْهِ اَلْسَلامُ: اَلْحَريصُ فَقيرٌ وَلُوْ مَلَكَ الدُّنيا بِحَذافيرِها.
على عَلَيْهِ اَلْسَلامُ فرموده: انسان حريص، همواره فقير و نيازمند است اگر چه مالك تمام ثروتهاى جهان گردد.
(فهرست غرر، صفحه 61)

 

خودشناسی
على (عليه السلام) مى‏فرمود:
اَفْضَلُ الْعَقْلِ مَعْرِفَةُ الْمَرْءِ نَفْسَهُ فَمَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ عَقَلَ وَ مَنْ جَهِلَها ضَلَّ.
بهترين تعقل فكر در خودشناسى است. كسيكه خود را نشناخت با چراغ عقل راه راه سعادت خويش را پيدا مى‏كند و آنكس كه از خود غافل و بيخبر بود گمراهى مى‏رود.
(بحار جلد 2، صفحه‏87 -88)

 

ارتداد
بِئسَمَا اشْتَرَوا بِهِ اَنْفُسَهُمْ اَنْ يَكْفُروُا بِما اَنْزَلَ اللّهُ.
چه بد معامله‏اى با خود نمودند كه از روى ستم، نعمت قرآن را كه خداوند فرو فرستاده بود كفران كردند و از آن روى گرداندند.
( سوره آل عمران، آيه 90)

 

خودپسندی
قالَ عَلِىٌّ عَلَيْهِ السَّلامُ: رِضاءُ الْعَبْدِ عَنْ نَفْسِه بُرْهانُ سَخافَة عَقْلِه.
على عليه‏السلام مى‏فرمود: خودپسندى و از خود رضائى هركس دليل نقص و كوتاهى عقل او است، يعنى كسى كه عقل كامل دارد هرگز بناخوشى خودپسندى دچار نمى‏شود.
غررالحكم صفحه 424


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



تاريخ : پنج شنبه 18 تير 1394برچسب:, | 17:24 | نويسنده : Shabgard |